Solliciteren terwijl je nog werkt ?

Ik werk momenteel al in een supermarkt maar wil graag een BBL opleiding gaan doen en zag dat een winkel in de buurt een vacature voor een baan in de ICT had waar ze ook een BBL opleiding bij aanboden . Ik wil hier dan ook graag voor solliciteren maar mijn contract bij mijn huidige werkgever loopt pas eind deze maand af. Waar ik momenteel werk is ook mijn eerste baantje dus heb hier helaas geen ervaring mee. Kan ik alvast solliciteren terwijl mijn contract nog niet afgelopen is zodat ik pas eind deze maand ter werk zou kunnen gaan ? Ik wil uiteraard niet zomaar solliciteren waarna ik voor paal zou kunnen staan en dus ook de kans mis loop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je bent altijd vrij om te solliciteren.

Wat echter wel eens voorkomt is dat het bedrijf waar jij gaat solliciteren, contact legt met je huidige werkgever als referentie. Dan zou je huidige werkgever er dus achter komen dat jij solliciteert, wat kan resulteren in het niet verlengen van je contract.

Dus als je deze sollicitatie dan mislukt, ben je werkloos totdat je een andere baan hebt gevonden.

Toegevoegd na 44 seconden:
Bij "Dus als je deze..." moet "je" natuurlijk weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar contact opnemen mogen ze in principe niet doen zonder jou erin te kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zegt de theorie. Uit ervaring weet ik dat de praktijk toch echt heel anders in elkaar zit ;-). Ik durf te wedden dat bij minstens 60% dit toch wordt gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook gewoon niets als referentie opgeven, of dat ze jou moeten contacteren als ze de referenties willen (zelf vind ik dat een beetje apart, maar ik heb vroeger geleerd dat je zo sneller in contact komt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt na je proefperiode het eens gaan hebben over de vakanties en dat je dus rond de zomerperiode geen vakantie wil (dat begrijp ik uit je vraag?), maar wel 2 weken in januari. Ik denk dat daar heel weinig bezwaar over kan ontstaan, omdat het in die periode gunstiger is om vakantie op te nemen. In de zomer is tenslotte 'iedereen' al vrij. Of je ook daadwerkelijk 2 weken krijgt en niet minder, ligt aan de werkgever. Ik heb een werkgever die het niet erg vind als ik morgen zeg dat ik volgende week niet kom, maar er bestaan werkgevers waarbij 1 maand van tevoren al te laat is. Daarbuiten kijken ze ook naar je tot dan toe opgebouwde vakantiedagen, als dit toereikend is voor 2 weken dan lijkt mij niets aan de hand.

Andere antwoorden (4)

Als jouw contract gewoon afloopt eind deze maand, kan je gewoon solliciteren. Je opzegtermijn vervalt immers, want het contract loopt simpelweg af.

Je kunt wel bij je sollicitatie aangeven, dat je dus per 1 juli beschikbaar bent. Meestal heeft een vacature ook een ingangsdatum. Als dit per direct is, kan je dit dus aangeven, meetal is het geen probleem.

Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je dit gewoon doen, anders zou iemand met een vast contract nooit kunnen solliciteren omdat dat contract geen einddatum heeft.
Het is bij het aannemen van een andere baan heel gewoon om aan te geven dat je pas vanaf een bepaalde datum kunt beginnen. De meeste bedrijven hebben een opzegtermijn van 1-3 maanden. In jouw geval heb je hier niets mee te maken omdat je contract toch binnenkort al afloopt.

Onthoud ook voor later... je kunt altijd solliciteren en hoeft neit te wachten tot je geen werk meer hebt want anders zou je dus een periode zonder inkomen zitten en dat wil niemand.... toch?!

Succes met solliciteren!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag je solliciteren ,vertel het gewoon tegen je baas wat je van plan bent ,dan kan hij er ook rekening mee houden met de planning zodat hij tijdig voor een vervanger kan zorgen.Dus gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.

Succes met sollicitatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat is heel gewoon!
De meeste mensen die een baan hebben, solliciteren op een bepaald moment naar een andere baan die ze liever willen. Door ervaring en geboden kansen ben je soms beter af ergens anders.

De tijd die jij nog onder contract staat is nog zo kort dat het dan mooi over zou kunnen lopen naar je nieuwe werk/opleiding.

Succes met je brief en daarna met (hopelijk) je gesprek!